Obligatorisk utrustning i bilen – vad måste föraren ha med i bilen enligt EU-lagstiftningen?

Maximal säkerhet på vägarna – en av de grundläggande skälen till lagstiftningsåtgärderna för obligatoriska krav på säkerhetsutrustning i fordon. Lagstiftningen varierar från land till land, så det är viktigt för förare som reser genom Europa att vara medvetna om de specifika kraven i varje land. Vet du vilka delar av utrustningen är obligatoriska och vilken utrustning rekommenderas? Vilka krav gäller i olika europeiska länder? 

Obligatorisk utrustning och gällande EU-lagstiftning

Alla delar av den obligatoriska säkerhetsutrustningen utgör en nödvändig förutsättning för att fordonet ska kunna användas i trafiken. Inom Europeiska unionen är fordonets obligatoriska säkerhetsutrustning föreskriven i direktiv som syftar till att förbättra trafiksäkerheten och harmonisera reglerna i medlemsstaterna. Rekommenderad utrustning krävs inte enligt lag, men dess närvaro i fordonet kan vara avgörande i krissituationer, särskilt under vintersäsongen. 

Reflexväst för föraren som obligatorisk utrustning

Den är nödvändig för att öka förarens synlighet när han eller hon lämnar fordonet under alla omständigheter, inte bara i situationer med dålig sikt eller när det är mörkt. För att vara tillräckligt synlig i händelse av en nödsituation på vägen är det förarens skyldighet att sätta på sig en reflexväst innan han eller hon stiger ur fordonet.

Varningstriangel som obligatorisk utrustning

Det är förarens ansvar att alltid placera den bakom fordonet på det avstånd som föreskrivs i relevant nationell lagstiftning. Användning av varningstriangel är nödvändig i händelse av en olycka eller fordonshaveri. Att markera en plats med en varningstriangel kan förhindra ytterligare olyckor och säkerställa säkerheten för alla trafikanter.

Första hjälpen-kit som obligatorisk utrustning

En första hjälpen-kit måste innehålla grundläggande sjukvårdsmaterial för första hjälpen i händelse av en olycka. Materialet ska vara förpackat i ett rent och intakt emballage.

Vinterdäck som obligatorisk utrustning

Säker körning och effektiv fordonshantering är särskilt viktigt på vintern, när snö eller frusna vägbanor avsevärt påverkar bilens köregenskaper. I allmänhet rekommenderas vinterdäck och i vissa EU-länder krävs vinterdäck enligt lag. 

Nödhjul, reservhjul eller däckreparationssats?

Ett reservhjul är inte längre obligatoriskt för en ny bil, fordonstillverkarna är alltså inte skyldiga att sälja det som en integrerad del av bilen. Numera placeras en däckreparationssats vanligtvis i bagageutrymmet i stället för reservdäcket. Det rör sig oftast om en limsats eller tätningsvätska som sprutas in i däcket med hjälp av en kompressor. Det lagar dock bara mindre defekter eller punkteringar, för större punkteringar är det otillräckligt. 

Med tanke på dess lätta vikt, mindre storlek och tillförlitlighet rekommenderar vi att du placerar ett reservhjul i utrymmet för nödhjul. Det är avsett för tillfällig användning och gör det möjligt för föraren att köra till närmaste verkstad där det skadade däcket kan repareras eller bytas ut. När du är på väg till jobbet eller på semester är det en perfekt och ovärderlig lösning. 

Rekommenderad utrustning för ökad säkerhet

Utöver den obligatoriska utrustningen är det lämpligt att ha flera andra saker i fordonet som kan öka säkerheten för föraren, passagerarna och andra trafikanter. 

  • Brandsläckare
  • Bogserlina
  • Startkablar
  • Verktygsuppsättning
  • Fylld vattenflaska och lite mat (i händelse av en längre väntan)
  • Extra glödlampor – i situationer där det är nödvändigt att byta ut en trasig glödlampa
  • Reservsäkringar – kan vara användbara för snabba reparationer om en säkring går sönder
  • Nödhjul, reservhjul eller däckreparationssats
  • Reflexkläder för övriga passagerare

Vilken utrustning är obligatorisk i enskilda EU-länder?

Lagstiftningen om obligatorisk utrustning varierar från ett EU-land till ett annat. Vid utlandsresor bör varje ansvarsfull förare bekanta sig med dessa lokala bestämmelser och anpassa bilens utrustning därefter. År 2024 är följande utrustning obligatorisk i EU-länderna:

BE BELGIEN:

  • reflexkläder är alltid obligatoriska för föraren, för passagerare endast i fordon som är registrerade i Belgien
  • varningstriangel
  • en brandsläckare är endast obligatorisk för fordon som är registrerade i Belgien, för utländska fordon är det endast en rekommendation

BG BULGARIEN:

  • en reflexväst är obligatorisk för alla som kliver ur fordonet i en nödsituation 
  • varningstriangel
  • brandsläckare
  • första hjälpen-kit

CZ TJECKIEN:

  • reflexväst för föraren
  • varningstriangel – måste placeras minst 50 meter bakom fordonet, 100 meter på motorvägen
  • första hjälpen-kit
  • däckreparationssats/utbytessats eller nödhjul eller reservhjul

DK DANMARK:

  • varningstriangel

EE ESTLAND:

  • en reflexväst är obligatorisk för alla som kliver ur fordonet i en nödsituation med dålig sikt
  • varningstriangel 
  • brandsläckare
  • första hjälpen-kit 

FIFINLAND:

  • en reflexväst är obligatorisk för alla som kliver ur fordonet i en nödsituation med dålig sikt
  • varningstriangel

FRFRANKRIKE:

  • en reflexväst är obligatorisk för varje passagerare i fordonet
  • varningstriangel för alla motorfordon – vid haveri ska varningstriangeln vara placerad minst 30 meter bakom fordonet och fordonet ska ha varningsljusen påslagna
  • vinterdäck är obligatoriska under vintermånaderna på vägar som är täckta av snö, is eller frost – minsta tillåtna mönsterdjup är 3,5 mm
  • snökedjor är endast obligatoriska endast inom markerade områden

HR KROATIEN:

  • reflexkläder för föraren
  • varningstriangel, för ett fordon med släpvagn två trianglar – måste placeras minst 50 meter bakom fordonet, 100 meter på motorvägen
  • en brandsläckare är endast obligatorisk i Kroatien för nyttofordon i kategori N
  • första hjälpen-kit

IE IRLAND:

  • varningstriangel

IT ITALIEN:

  • reflexkläder för föraren och alla passagerare
  • varningstriangel – måste placeras minst 50 meter bakom fordonet, 100 meter på motorvägen
  • vinterdäck är obligatoriska mellan 1 november och 15 april, och i provinsen Val d'Aosta från 15 oktober till 15 april 

CY CYPERN:

  • en reflexväst är obligatorisk för alla som kliver ur ett motorfordon i en nödsituation
  • 2 varningstrianglar

LT LITAUEN:

  • reflexväst endast för föraren
  • varningstriangel
  • brandsläckare 
  • första hjälpen-kit 

LV LETTLAND:

  • en reflexväst är obligatorisk för förare och andra passagerare som rör sig på vägen i dålig sikt 
  • varningstriangel
  • brandsläckare 
  • första hjälpen-kit 

LU LUXEMBURG:

  • reflexkläder är obligatoriska för varje passagerare som lämnar fordonet i dålig sikt i en nödsituation
  • varningstriangel

HU UNGERN:

  • reflexkläder för föraren och alla passagerare (kläderna måste finnas i fordonets hytt)
  • varningstriangel måste placeras minst 50 meter bakom fordonet, 100 meter på motorvägen
  • första hjälpen-kit
  • vinterdäck är endast obligatoriska på vägar som är markerade med lämpliga vägmärken

DE TYSKLAND:

  • reflexkläder är obligatoriska för förare av fordon som är registrerade i Tyskland. För förare av fordon som är registrerade utomlands gäller reflexkläder för föraren endast hos tjänstebilar
  • varningstriangeln är obligatorisk för fordon som är registrerade i Tyskland. För fordon som är registrerade i utlandet gäller reglerna i det land där fordonet är registrerat. Varningstriangeln måste vara placerad minst 100 meter bakom fordonet, 200 meter på motorvägen
  • första hjälpen-kit är obligatoriskt för fordon som är registrerade i Tyskland
  • vinterdäck är obligatoriska vid dåliga vägförhållanden (frost, lager av snö, is)

NL NEDERLÄNDERNA:

  • varningstriangel 

PL POLEN:

  • reflexkläder för föraren och alla passagerare
  • varningstriangel – måste placeras minst 50 meter bakom fordonet, 100 meter på motorvägen
  • första hjälpen-kit endast för kommersiella fordon (bussar, taxibilar, o.s.v.)
  • brandsläckare – obligatorisk för fordon som är registrerade i Polen, endast rekommenderad utrustning för utländska fordon

PT PORTUGAL:

  • reflexväst krävs inte för fordon registrerade utanför Portugal
  • varningstriangel

AT ÖSTERRIKE:

  • reflexkläder endast för föraren
  • varningstriangel – måste placeras minst 50 meter bakom fordonet, 100 meter på motorvägen
  • första hjälpen-kit
  • vinterdäck är obligatoriska vid dåliga vägförhållanden (frost, lager av snö, is), snökedjor är också obligatoriska på vissa sträckor

RO RUMÄNIEN:

  • en reflexväst är obligatorisk för alla som kliver ur fordonet i en nödsituation
  • brandsläckare

GR GREKLAND:

  • reflexväst är obligatorisk om passageraren rör sig fritt på vägen utanför kommunen vid ett fordonshaveri eller en olycka
  • varningstriangel
  • brandsläckare
  • första hjälpen-kit

SK SLOVAKIEN:

  • reflexkläder för föraren och alla passagerare
  • varningstriangel – måste placeras minst 50 meter bakom fordonet, 100 meter på motorvägen
  • första hjälpen-kit
  • nödhjul eller reservhjul och tillbehör som krävs för att byta ut det
  • vinterdäck är obligatoriska vid dåliga vägförhållanden (frost, lager av snö, is)

SI SLOVENIEN:

  • reflexkläder för föraren och alla passagerare
  • varningstriangel, för ett fordon med släpvagn två trianglar – måste placeras minst 50 meter bakom fordonet, 100 meter på motorvägen
  • ett första hjälpen-kit är obligatorisk för fordon som är registrerade i Slovenien, men för utländska fordon rekommenderas den endast
  • nödhjul eller reservhjul och tillbehör som krävs för att byta ut det
  • vinterdäck är obligatoriska mellan 15 november och 15 mars eller vid dåliga vägförhållanden (frost, lager av snö, is)

ES SPANIEN:

  • reflexkläder är obligatoriska för varje passagerare som rör sig utanför fordonet i en nödsituation
  • varningstriangel är obligatorisk för alla motorfordon – fordon som är registrerade i Spanien måste vara utrustade med två varningstrianglar 

SE SVERIGE:

  • obligatorisk varningstriangel 
  • vinterdäck är obligatoriska från början av december till slutet av mars – som vinterdäck anses de som är märkta med en snöflingesymbol eller är märkta M+S (Mud and Snow)
  • snökedjor är obligatoriska på sträckor med motsvarande trafikmärke

Rekommendation:

Att ha rätt obligatorisk utrustning i fordonet är inte bara en fråga om att följa lagstiftningen, utan framför allt en fråga om säkerhet. Ett reservhjul kan lösa oväntade händelser i många situationer och rekommenderad utrustning kan avsevärt öka din beredskap för oförutsedda situationer. Innan du reser utomlands bör du bekanta dig med lagstiftningen om obligatorisk utrustning i det land du ska resa till. En säker resa börjar med rätt förberedelser!